donderdag 4 juli 2013

Gods stem verstaan

De nieuwe EVA kwam deze week met de post met het thema: LUISTEREN. Tot mijn verrassing zat er een mooi klein boekje bij: Luisteren naar Gods stem.
Je kunt jezelf of iemand anders blij maken met de Eva én het boekje als je naar de site gaat en €2,95 overmaakt.

Het is een mooi compact en compleet gidsje, dat prima geschikt is om in de vakantie te gebruiken om er tijd voor te nemen dicht bij God te zijn, tot rust te komen en te oefenen in het luisteren naar Gods stem.



Bijzonder, dat in veel kerken daar weinig over gesproken wordt, dat God die zegt: Ik ben dezelfde, gisteren, vandaag en morgen, nog steeds een God is die spreekt. Hij zegt dat op meerdere plaatsen in de Bijbel: Wie oren heeft, die hore. Bovendien is Hij degene die in Jesaja 43:9-13 duidelijk maakt dat dát nu net het verschil is tussen Hem en zogenaamde goden: hij spreekt en maakt de toekomst bekend. en ook daar is (zeker in mijn kerkelijke achtergrond) weinig aandacht voor: profetie. Terwijl dat de belangrijkste van de gaven genoemd wordt en we opgeroepen worden ons daarnaar uit te strekken.. 1 Cor. 14: 1 1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie.

Toen ik me bewust werd dat God heel persoonlijk naar mij kijkt en ook met mij wil communiceren, ontdekte ik pas wat het is om een relatie met God te hebben. En pas veel later leerde ik om echt als een kind bij God als Vader aan zijn hart te zijn.

Dat heeft al veel mooie inzichten en bemoedigingen gegeven. Ik mag - zonder trots maar wel met dankbaarheid en blijdschap - zeggen dat ik op alle manieren die genoemd worden wel eens iets van God gehoord of gezien heb. Een stille stem, een hoorbare stem, door dromen, door biddend de Bijbel te lezen, door beelden of visioenen, door mensen, door profetie, door iets in de natuur, door een gewaarwording in mijn lichaam of de omgeving.. Zó gaaf en indrukwekkend!

En tegelijk zijn er ook momenten of periodes dat het stil blijft. Dat ik wel vraag om iets te horen, maar dat er op geen enkele manier contact lijkt te zijn. Als je Gods Vaderhart hebt leren kennen en 'veilig gehecht bent', maakt dat je niet bang en kun je blijven vertrouwen: "Ook al hoor ik U niet, zie ik U niet, merk ik niks van U, ik vertrouw op U en ik blijf geloven dat U goed bent. Daarom zal ik U danken en eren!

Daarbij past heel mooi het lied dat getipt wordt in het boekje: While I'm waiting van John Waller.

3 opmerkingen:

  1. Wait upon the Lord... Zoals Jezus niets kon doen zonder de Vader, deed wat Hij de Vader zag doen en zei wat Hij de Vader hoorde zeggen... Hij leefde vanuit het wachten op de Vader, het rusten bij de Vader, vanuit luisteren en zien. Mooi om te ontdekken, leren, te wachten en rusten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig. Hij is echt de God die luistert en spreekt. of andersom.

    BeantwoordenVerwijderen