vrijdag 7 oktober 2011

wentelteefjes met sinaasappel

Mmm. ik had voor mijn verjaardag het kookboek Nigella Express gekregen, en vandaag maakte ik wentelteefjes met sinaasappel.


Je hebt ervoor nodig: vier sneetjes brood, een sinaasappel, twee eieren, een halve beker (volle) melk, kaneel, marmelade, suiker en boter. Je moet eerst de schil van de sinaasappel raspen, in een kom of schaal de eieren loskloppen, de melk erdoor mengen, er wat kaneel over strooien en de rasp erdoor roeren. Je legt de boterhammen in dit mengsel en maakt intussen een siroop door in een pannetje het sap van één sinaasappel, een paar eetlepels marmelade (zoveel als je lekker vindt) en 50 gram suiker warm te laten worden. Je moet het even aan de kook laten komen en daarna het vuur zachter zetten en nog een paar minuutjes laten doorwarmen. Het brood is intussen lekker volgezogen met het melk-ei mengsel, dus tijd voor de boter in de pan en het bakken van de wentelteefjes. Twee minuten aan beide kanten. Daarna op een bordje, de siroop erover gieten en smullen maar!


Er was nog een stuk brood over van de Bakkerswinkel in Utrecht waar we deze week gezeten hebben toen (derde) dochter haar bul voor de master van muziekwetenschappen uitgereikt kreeg.




De kippen leggen nog steeds prima eieren. Het grappige is dat onze buitenkippen (Brahma's) een eigen legplekje hebben bedacht, en vandaag ontdekte ik dat ik via het keukenraam de eieren kan rapen;-). Eén van de nieuwe hennen heeft de aardige gewoonte om eens per 2/3 dagen een ei met een dubbele dooier te leggen. Dat schiet mooi op voor een portie wentelteefjes!

3 opmerkingen:

  1. Jammie, ga je ze eens maken voor mij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker recept lijkt me dat.
    Nigella heeft heerlijke recepten en is zó gepassioneerd over eten.
    Ik vraag me alleen wel eens af hoe zij haar figuurtje behoud.

    Een recept wat ik heel lekker van haar vind zijn de chocoladepotjes.
    Op de link hieronder kun je ze vinden, maar ze zijn wel heel erg machtig.
    Dus na 1 mini-potje ben je echt vol.

    http://www.alturl.com/j4s9a

    BeantwoordenVerwijderen