zaterdag 3 november 2012

Wat wil God?

Een boek dat me opnieuw diep raakt, en nog meer binnen komt dan eerder,
 is
Gerechtigheid waar God naar zoekt van David Ruis
Ik denk dat dit de kern is van wat God van ons vraagt: recht doen vanuit barmhartigheid. (Niet vanuit liefdadigheid, dat kun je namelijk inzetten om je geweten te sussen of om jezelf een goed gevoel te geven.)
Hier een paar citaten, waarvan ik hoop dat ze je prikkelen om het boek te gaan lezen
De missie van Jezus: Naar buiten gericht, betrokkenheid bij de gebrokenheid van mensen dichtbij en veraf en het maken van volgelingen van Jezus. (blz. 9)
Ik ben tot de overtuiging gekomen dat iedere uiting van aanbidding een gebrek aan integriteit heeft, wanneer ongerechtigheid genegeerd wordt en de liefde voor barmhartigheid niet gevoed wordt. (blz.17)
De aangename geur van aanbidding is gerechtigheid… Waar gerechtigheid ontbreekt, daar hangt geen aangename geur.(blz. 19)
We kunnen niet aanbidden als we niet ook gerechtigheid zoeken, zowel binnen als buiten onze muren. ( blz. 21)
Als aanbidding los staat van een levensstijl die ongerechtigheid recht zet, dan is aanbidding alleen maar lawaai. (blz. 27)
Onze enige verplichting was dat we armen ondersteunden, en dat is precies waarvoor ik me heb ingezet. Gal. 2:10 (blz.32)
Gerechtigheid betekent: zaken recht zetten. Rechtvaardigheid betekent ons hart en onze manieren in overeenstemming brengen met Gods hart en zijn manieren.
Wortels van vooroordeel en veroordeling staan barmhartigheid in de weg. (blz. 63)
In het laatste en zevende hoofdstuk geeft David Ruis een aantal praktische en zeer bruikbare handvatten, waarmee we direct aan de slag kunnen.
Zeker na onze reis naar Roemenië komt dit boek met kracht binnen. Het is goed om onze verantwoordelijkheid te kennen en te nemen, als de liefde van Christus ons dringt...
Doe je mee?

1 opmerking:

  1. Ik ken het niet, staat nu op mijn verlanglijstje. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen