zondag 18 november 2012

Hooggevoeligheid, een miskende gave.


Al langere tijd was ik van plan een boek te gaan lezen over hooggevoeligheid. Het is er eindelijk van gekomen. Ik las van Christa en Dirk Lüling 'Hooggevoeligheid, een miskende gave'.

 

Het is een helder boekje, wat inzicht geeft in hoe belastend het kan zijn als je de gemoedstoestanden van anderen aanvoelt en als het ware overneemt. Maar ook beschrijft het hoe je deze gave optimaal kunt inzetten, zodat het een geschenk is. Een gave, waar je pas evenwichtig en optimaal mee om kunt gaan als je zelf innerlijke genezing hebt ontvangen en als je geleerd hebt je grenzen te kennen en te bewaken.

Er is maar één nadeel, het was goed geweest als er nog 1x een spellingscontrole aan te pas was gekomen. Het boek wemelt van de fouten en de werkwoordsvormen lijken redelijk willekeurig van ‘d’s’ en ‘t’s’ te zijn voorzien. Daar ben ik dan weer hooggevoelig voor ;-)

Maar verder: een absolute aanrader, zowel voor wie zichzelf herkent als HGL (hooggevoelige lastendrager) als wie er in de dagelijkse omgang mee te maken heeft.

4 opmerkingen:

  1. Daar wil ik ook eens wat over lezen. Al zal ik een ander boekje zoeken, want ik weet nu al dat ik me flink zal ergeren aan een slordige uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ank voor de aanrader. Zal m'n gevoeligheid voor spelling ook maar even uitzetten dan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahhhh mijn aotomatische spelling heeft nu ank neergezet ipv dank!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Paulien 29 oktober 2013

    Ik heb het boekje ook gelezen en toen ik de titel "googlde" kwam ik uit op deze blog.
    Ik vond het ook een goed boekje, inhoudelijk dan.( De spelfouten en verkeerde werkwoordvormen, ook het willekeurige gebruik van verleden en heden hebben mij wel flink afgeleid van de inhoud.)
    Daarom vond ik het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dat was opgevallen. Ik voelde me zo'n kritische schooljuf.( 120 fouten geteld ! ) En ik ben echt geen neerlandica hoor. (Maar degene die het heeft vertaald heeft natuurlijk zeker haar best gedaan.)
    Ik heb het boekje 2 keer gelezen.
    Ik ga nu nog een uittreksel maken om de essentie en de manier waarop je genezing kunt ontvangen verder uit te diepen.

    Leuke blog ook dat over het hart van een wees was erg herkenbaar voor mij, wat een opluchting dat het iets is en dat er verandering in kan komen.

    groetjes
    Paulien

    BeantwoordenVerwijderen