vrijdag 24 mei 2013

JANE - een intrigerende vraag

De inhoud van het boek Jane liet me na het lezen ervan niet los.
Vooral één vraag intrigeerde me:
Hoe kan het dat zo'n jong onschuldig meisje, wanneer ze dan uiteindelijk echt op de bodem van de put zit en al bijna in de hemel is, dat ze dan toch weer terug moet naar de hel, die voor haar 'thuis' heet...

Je zou denken: Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Ik hoor vaak zeggen: "Als God echt bestond, dan zou Hij dit niet toestaan!"
of: "Als God liefde is dan zou Hij dit wel voor me uit de weg nemen"..

En vaak lijken mensen dan te bedoelen: "Dit is niet eerlijk, waar heb ik dit aan verdiend?"

En ik herken en begrijp het, zeker als ik aan mijn eigen proces terugdenk. Ik snap het, dat mensen zó teleurgesteld kunnen zijn dat ze afhaken. Ik heb zelf ook op het randje gestaan.

En toch denk ik dat het geen vergissing is.
Dat God niet een onverschillige, liefdeloze 'vader' is.
Dat Hij niet even afwezig is of de touwtjes tussen zijn vingers door laat glippen.

Een intrigerende vraag:
Waarom liet Hij haar teruggaan?

Denk je met me mee?
Ik ga erover broeden!

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten