maandag 19 december 2011

Afweermechanismes .. De veilige weg? 3

Denk niet dat ik deze dingen over afweermechanismes schrijf om anderen de les te lezen en zelf op een afstandje vanuit de hoogte toekijk op ‘die zielige mensen’, die het fout doen. Integendeel. Ik herken bijna alle afweermechanismes die er mogelijk zijn en ik weet uit ervaring hoe belemmerend ze kunnen werken.

Ik was iemand die met alle winden meewaaide, uit angst dat ik er niet bij zou horen.. Ik wilde zó graag geaccepteerd worden dat ik zocht naar allerlei manieren om erkenning van mensen te vinden.. Ik stopte mijn pijn weg om niet te hoeven voelen en raakte geblokkeerd in mijn emoties.. Ik.. kan zo nog wel even doorgaan. Een leraar zei vroeger ooit over mij: “Ik heb zelden zo’n gecompliceerd meisje gezien”.. Jawel, dat was ik!

Ik werd me bewust hoe krampachtig en onecht mijn leven was geworden… En ik besloot: Ik wil dit niet meer.. 

God mag in mijn hart werken zoals Hij het wil, Hij mag me inzicht geven in welke opzichten ik afweer gebruik en Hij mag me helpen daarmee af te rekenen.
Ik ben op weg, maar ik ben er nog niet!
God is nog niet klaar met mij…

Wat zou het gevolg zijn als we allemaal God zijn werk in ons laten doen, zodat we innerlijk herstel ontvangen en onze afweer achter ons kunnen laten? Als we onze zogenaamd veilige weg verlaten en Jezus volgen die zegt: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven”?

Ik denk dat we dan pas
- God echt leren kennen naar Geest & Waarheid
- God meer kunnen en durven vertrouwen
- geestelijk meer kunnen groeien, dwz dat ons EGO kleiner wordt en dat God in ons  groter wordt
- optimaal onszelf kunnen worden, tot ons (Zijn) doel kunnen komen
- ons optimaal kunnen verbinden met Hem en met elkaar
- optimaal inzetbaar kunnen zijn in Gods Koninkrijk

Neem je de uitdaging aan?
Geef je God toestemming om zo in je hart te werken?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten