maandag 11 april 2016

Uit de moestuin, deel 2

Uit de moestuin, deel 2

Soms lopen de dingen anders dan je denkt.
Inmiddels is het ons duidelijk dat er zich een ernstige tweedeling aan het aftekenen is binnen de bewonersgroep van ons Achterbuurhuis.

Je hebt de anti-kipclub en de pro-kipclub.
De laatste keer dat ik de kippen op ging halen voordat het hek geplaatst was (ja echt, ik roep ze en ze komen!) werd ik bemoedigend toegesproken vanaf een balkon. Deze achterbuurvrouw meldde dat ze het heel gezellig vindt als ze de kippetjes lekker ziet rondscharrelen. Ik verdenk haar ervan dat ze dagelijks haar tafelkleed met broodkruimels vanaf het balkon uitklopt. Maar, eerlijk is eerlijk, het deed me goed.

Vandaag kwam het vervolg.
Omdat het lekker weer was, besloot ik wat zaaigoed aan de moestuin toe te vertrouwen. Ik lag nog maar goed en wel op mijn knieën toen een achterbuurman (van het PKF – Pro Kip Front, zo bleek al gauw) naar me toe kwam lopen met volle handen. “Ik heb iets voor u”, riep hij enthousiast, terwijl hij me zes uitgedroogde maiskolven overhandigde. “O, dank u wel, dat is heel aardig van u”, antwoordde ik, terwijl ik me afvroeg of ik ze moest gaan poten in de moestuin of dat er een andere bedoeling mee zou zijn.
“Voor de kippen”, voegde hij eraan toe. “Daar zijn ze gek op!”
Ah, ik snapte het.

“Ik mis ze echt hoor, nu ze niet meer achter het hek komen” liet hij weten. Het was altijd zo gezellig ernaar te kijken…
Ik beloofde de maiskolven aan de kippen over te dragen. “Ja”, zei hij, “we hebben ze altijd in de winter op de vaas staan, maar nu was het tijd ze op te ruimen.”

Ik bedankte hem nogmaals hartelijk en zetten mezelf gelijk in beweging om het smakelijke hapje aan de doelgroep te overhandigen. Terwijl ik al onderweg was vertrouwde hij me samenzweerderig toe: “Volgend jaar steel ik er wel weer een paar!”



1 opmerking:

  1. Wat is de mens toch een bijzonder wezen met al zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden?!?
    Loeren van achter een raam om te zien of je gordijntjes wel recht hangen, of de kippen en de haan niet op hun stukje grond komen en of je wel voldoende rekening houdt met hun privacy.

    Natuurlijk is het logisch dat als je ouder wordt en je leven voornamelijk zittend op je stoel in je woonkamer/bij het raam gebeurd dat je veel oppikt van de mensen op straat en dan stoort een gordijntje waar je de hele dag tegenaan kijkt behoorlijk.
    Zelfs al zou er maar een vlekje op 1 van de gordijntjes/ramen zitten dan stoort dat denk ik al wel.

    Jullie tuin is supermooi geworden, mede met dank aan je broer, en die buurman die maïs kwam brengen zijn reactie...Helemaal te gek!

    Ik heb hier heel hartelijk om kunnen lachen en zeker genoten van deze belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen