maandag 11 mei 2015

mediteren is beter dan piekeren (3)

Het is met enige schroom dat ik deze blog schrijf. Toch denk ik dat het nodig is.
Immers, mediteren is erg in tegenwoordig en je kunt het op heel veel manieren invullen.
Je hebt Mindfulness en Yoga, je kunt eindeloos mantra's herhalen, je kunt je verdiepen in allerlei technieken en eindeloos mediteren op jezelf of op 'iets' ...

Voor mij is mediteren: optimaal in verbinding zijn met mijn Maker en met mezelf,
waardoor ik me vervolgens weer meer kan verbinden met de ander en met mijn omgeving.

Het maakt verschil op wie of wat je focus gericht is bij meditatie.
Er zijn heel veel manieren om rustig te worden en bewust te leven.
Maar de echte en enige vrede, de SHALOM, de vrede die alle verstand te boven gaat, die is alleen verkrijgbaar bij de God die hemel en aarde gemaakt heeft,
en dus ook jou en mij.

De God die bestaat uit Vader, Zoon en Heilige Geest, die zegt:
Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden.
Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat,
uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
(Fil. 4:6)

Over deze vrede wordt geschreven in het Bijbelboek Johannes 14.
Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan.
Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.


Mocht je willen gaan mediteren, dan is dit alvast een mooi hoofdstuk om mee te beginnen.

Denk ook eens aan Lectio Divina, een manier om biddend en mediterend de Bijbel te lezen.
Jos Douma schreef hier een blog over.

Dat is wat ik jou en u en iedereen zo gun, deze vrede!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten