vrijdag 8 mei 2015

mediteren is beter dan piekeren (2)

Zoals ik in mijn vorige blog al zei, ben ik gaan inzien dat het tijdverspilling is om te gaan piekeren. Als ik nu 's nachts wakker lig en ik heb de indruk dat ik niet snel weer in slaap zal vallen, ga ik even mijn bed uit om dicht bij God te zijn. Ik heb veel boeken gelezen over kloosterlingen, de laatste tijd. Ik zal hieronder een lijst met boeken vermelden.

Het mooie is, dat deze mensen heel dicht bij God leven, Hem centraal stellen en leren om te gaan met eenzaamheid. Uiteindelijk kom je dan bij de kern terecht van wie je bent in relatie tot Degene die je gemaakt heeft. In het kader van 'Hoe kan ik meer in verbinding komen met Hem', is het een goed idee om te gaan mediteren.

Als ik mediteer is het duidelijk dat ik niet centraal sta, maar God, degene op wie ik focus.
In de Bijbel vind je veel adviezen die hierover gaan.
* Col. 3:1 Set your heart on things above
* Psalm 1 - Gods woorden overdenken bij dag en bij nacht
* Aan Gods voeten zijn, zoals Maria
* Stil worden bij God
* Zoals een pas gevoed kind tot rust komt aan de borst van de moeder, zo mogen jij en ik aan de boezem van de Vader tot rust komen
* Kom dichter bij Mij, dan kom Ik dichter bij jou.

Jos Douma heeft veel geschreven over mediteren.
Het is als ademhalen en je bewust te zijn dat God dicht bij je is en waarbij je weet dat je door Hem volledig geaccepteerd en geliefd bent.
Voor mij is het: terug naar de roots. Zó bewust leven, als het vanaf het begin bedoeld was. Niet overleven, niet geleefd worden, maar LEVEN. Dat brengt rust, vrede, liefde, en het is absoluut wat ik iedereen gun!

Er is nu een nieuw boekje verschenen, wat uitstekend te gebruiken is om een beginnetje te gaan maken als je wilt leren mediteren. Het is Oase van Jos Douma, zie link.




Andere boeken over mediteren die ik kan aanbevelen:

James C. Wilholt & Evan B. Howard Ontdek Lectio Divina
Anselm Grün - Bidden met de woestijvaders
Leo Fijen - Kon ik de stilte maar wat harder zetten
Agnes Holvast - Leven met de beminde
Leo Fijen - de reis van je hoofd naar je hart
Philip Troost - spiritualiteit van ontvankelijkheid
Jeanne Guyon - Het ervaren van de diepten van Jezus Christus
Derek Prince - luisteren naar God

Geen opmerkingen:

Een reactie posten