maandag 9 februari 2015

onderwerping

Het was één van mijn favoriete Bijbelgedeelten:

'biedt weerstand aan de duivel en hij zal van u vluchten,
kom dichter bij God en Hij zal dichter bij u komen.'

Jac. 4: 7,8

Ik heb het talloze malen genoemd in gesprekken met anderen,
als een goed advies, en ook zelf werd ik vaak bij deze tekst bepaald.
Maar...
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik pas onlangs ontdekte dat ik iets ernstig vergat.
Het gedeelte begint met nog iets anders, namelijk:
'onderwerp u dus aan God'.

...

Geen populaire boodschap, het onderwerp 'onderwerpen'.
Het schijnt dat in sommige Bijbelvertalingen dit stukje bewust is weggelaten.

Het werd voor mij een subject waar ik echt eens een tijdje langer en dieper mee bezig wilde zijn.
En dan niet alleen om erover na te denken, maar ook echt om aan God te vragen: Is er nog iets wat ik op dit moment mag leren over dit onderwerp?

Mooi, hoe je gedachten dan geleid worden, hoe er associaties optreden.
ik dacht: IK spreek heel bewust uit: U bent Heer, U regeert.
Ik onderwerp elk deel van mezelf aan U.

En eigenlijk als vanzelf kwam de gedachte:

Als ik mij onderwerp aan U
ben ik niet meer
het onderwerp,
maar U.


Hoe mooi ook, dat er in vs. 10 staat:
Verneder u voor de Heer,
dan zal Hij u verheffen.

Wat zou er allemaal veranderen in de wereld, als we dat gewoon eens zouden gaan doen?
Zullen we?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten