zondag 10 augustus 2014

Vallen in de Geest


Een fenomeen wat ik eerst niet kende, waar ik later argwanend tegenover stond, maar wat ik uiteindelijk heb mogen leren kennen als een geschenk van God is het Vallen in de Geest.

Wat me daarbij erg geholpen heeft is het evenwichtige en Bijbelse boekje van Willem Ouweneel Vallen in de Geest.
Heel open vertelt hij daarbij ook zijn eigen aanvankelijke schroom aangaande dit fenomeen. Na een gedegen onderzoek – en dat is hem wel toevertrouwd – kwam dit boekje uit, wat ik iedereen kan aanraden.

Lange tijd dacht ik: “Wat heeft het voor zin, dat vallen?”
Later kwam er toch een stukje nieuwsgierigheid: “Wat gebeurt er dan precies, wat ervaar je?”
Vervolgens bad ik: “Heer, ik weet niet wat het is, maar als het van U is en als U er iets goeds mee wilt doen, dan sta ik ervoor open. Ik wil het niet zelf oproepen, maar Uw wil geschiede!”

Op een nacht, bij vrienden in huis waar we een mooie avond hadden gehad, lag ik op het logeerbed en merkte plotseling dat er een bijzonder krachtige lading op me viel, die tegelijkertijd zwaar aanvoelde en ook vredig en liefdevol. Ik was me bewust: Als ik nu rechtop had gestaan, dan had ik geen kracht in mijn armen en benen gehad om staande te kunnen blijven… Ik werd overvallen door een bijzonder krachtige ervaring van de tegenwoordigheid van God, realiseerde ik me later. Nog dagenlang was ik onder de indruk: “Wow, wat een diepe vrede, wat een bijzondere ervaring!”

Later is dit nog een paar keer gebeurd in de nacht, terwijl ik op bed lag en ik besefte me hoe liefdevol en goed God is, dat Hij me deze ervaringen eerst in een veilige setting liet meemaken. Later kwam het vaker voor tijdens conferenties, waar andere mensen bij waren, en het is iets wat ik iedereen toewens om ooit een keer (of vaker) mee te maken.

Juist door zulke ervaringen besefte ik nog iets meer hoe groot en diep en wijd de liefde is van God de Vader die Hij over ons heeft UITGESTORT…

Mocht je nieuwsgierig zijn: lees het boekje van Willen Ouweneel.
Mocht je ernaar verlangen: Vraag het aan God
Mocht je sceptisch zijn: zeg niet te snel dat dit niet van God kan zijn!


1 opmerking:

  1. Wat een prachtige ervaring Hinke!
    Dit is zoals je al zegt echte vrede, maar wat ik merk is dat dit ook heel vaak herstel brengt.
    20 mei 2000(EO-jongerendag was er die dag) was mijn eerste ervaring met het vallen in de Geest.
    Wat ik er bijzonder aan vind is dat je heel dicht bij God bent op dat moment en Zijn kracht en macht mag ervaren in ontzag en zonder angst.
    Wat je zegt over het niet willen oproepen van het vallen in de Geest herken ik omdat je dan wonderen gaat zoeken voor mijn gevoel.
    Het leven is een weg van bergen en van dalen en als we constant bezig zijn met het op de berg willen zitten door het zoeken van Gods wonderwerken zijn we dan niet veel te krampachtig bezig in plaats van te leven?

    BeantwoordenVerwijderen