vrijdag 15 augustus 2014

Gods stem leren verstaan

Heel bijzonder hoe de dingen die ik leer en meemaak en overdenk en lees met elkaar overeenstemmen en kloppen…

Deze zomer heb ik een aantal conferenties meegemaakt die onder andere onderwijs gaven over het leren verstaan van Gods stem. Dit naar aanleiding van Habakuk 1 en 2.



Ik las nu het voorwoord bij Habakuk in mijn Het Leven versie van de Bijbel.
Wat ik zag:
* Habakuk zag al het onrecht en de ellende die er in de wereld waren
* Hij ging ermee naar God, uitte zijn klacht en stelde zijn vragen
* Hij nam zijn positie in, op de wachttoren, om uit te kijken naar wat God hem zou zeggen
* God antwoordde hem
* Hij moest het opschrijven en publiceren

Er is in die tijd veel onrecht in de wereld. Dan komt er een andere macht, die gebruikt wordt om het volk van God aan te vallen, om ze dichter bij Hem terug te brengen. Dat andere volk denkt de overwinning te kunnen behalen, maar worden vervolgens zelf gestraft voor hun daden van onrecht. Dan zegt God tegen Habakuk: ’ Ik ga tijdens uw leven iets doen wat u niet zou geloven als Ik het u zou vertellen.’

Vaak zijn er lijnen in de Bijbel die vanuit verschillende perspectieven kunnen worden bekeken en die voor diverse tijdsperiodes gelden. Ik geloof dat God ons iets wil vertellen over de tijd waarin we leven. Ik geloof dat er heftige tijden zullen komen.

Toen ik God vroeg wat Hij hierover wilde zeggen kwamen de volgende gedachten naar boven:

Kijk uit naar wat komen gaat en zie op naar Mij. Als je je ogen richt op Mij en gevestigd houdt op Mij, zul je niet wankelen. Ook al schudt de aarde op haar grondvesten, blijf opzien naar Mij. Dat is de enige manier om stand te houden, om te overleven.
Vestig je hoop op Mij. IK BEN Overwinnaar. Het zal gebeuren.
Laat je niet ontmoedigen, laat je niet bang maken. Blijf standvastig volharden. Twijfel niet, ik sta aan je zijde. Je kunt altijd mijn hand vastgrijpen. IK BEN naast je, voor je, achter je, boven je, onder je en – het belangrijkste – in je.
Richt je blik op Mij. Stem af op Mij. Ik zal je leiden. Als jij bereid bent om in afhankelijkheid van Mij te leven, hoef je niet te wankelen.
Vertel anderen wat je leert.
Mensen moeten hun plek in gaan nemen op de wachttorens. Zich richten op Mij. Opzien naar Mij en mijn stem leren verstaan.


Dat wilde ik graag delen met jullie..

3 opmerkingen:

  1. Mooie blogje over Gods stem, je schrijft het zo duidelijk, tijdens het lezen van Zijn woord vraag je wat Hij tot jou wil zeggen... en dan volgen die woorden van bemoediging en troost. Gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder, dat we gisteren een preek hoorden die precies hierover ging en die het bevestigde en nog duidelijker maakte..
    http://www.cgk-wildervank-veendam.nl/kerkdiensten.php#luisteren
    Zondagmiddag 24/8

    BeantwoordenVerwijderen