vrijdag 14 februari 2014

Vier de liefde

Het Nederlands Dagblad geeft vandaag natuurlijk ook aandacht aan Valentijnsdag. In plaats van: 'stuur een geheime liefde iets liefs' wordt de aandacht meer verlegd naar: Vier de liefde, hernieuw en verfris de relatie die je hebt!

Hoe belangrijk is het om 'in verbinding' te blijven. Heel bewust de relatieknop op 'aan' te zetten, ook (juist!) als je eigenlijk veel andere dingen aan je hoofd hebt. Het blijft ervoor kiezen om toegewijd te zijn aan de ander. Te investeren in je relatie. Deze week las ik nog: 'Liefde is nooit bang teveel te geven'. Dus als je bang bent dat je teveel geeft, is het goed om eens na te denken over je liefde.

Toen we de Marriage Course gaven merkten we op dat veel stellen blij waren dat ze nu eens in gesprek kwamen over onderwerpen die ze anders oversloegen. Misschien omdat het onwennig was, of onveilig leek. Maar er was ineens weer gespreksstof te over.

Nu ik de Houd me Vast training geef (zie link) hoor ik van stellen dat het ontdekkend is en verhelderend om eindelijk eens in de diepte te gaan en te praten over de dingen die er werkelijk toe doen en die helpend kunnen zijn in een veranderingsproces ten goede, daar waar terugkerende patronen als kleine vossen in de wijngaard nog wel eens de sfeer konden bederven.

Ik hoorde van een stel: Jammer dat we na de cursus niet zoveel gespreksonderwerpen meer hebben, maar we hebben er iets op gevonden: regelmatig gaan we een eind wandelen en ik steek een paar kaartjes in mijn zak van het spel Kaarten op Tafel. De onderwerpen die daarop staan zijn onze gespreksstof voor dat moment.

Wij hebben de gewoonte om als we op vakantie gaan een boek mee te nemen, waar we mee 'aan het werk' kunnen. Elke dag lezen we beiden een hoofdstuk en 's avonds bespreken we samen wat we ervan vinden of erdoor geleerd hebben. Deze week vond ik het boek 'Samen op de Sofa' bij de post. Toegestuurd door Ark Media, omdat ik toegezegd had nieuwe boeken van hun te lezen en - als ze mij aanspreken - aan te bevelen.

Het boek van Jef en Herlinde de Vriese leek me eerst een beetje oubollig. Misschien door de zwart-witte omslag, misschien door het woord Sofa (wie weet vandaag de dag nog wat een sofa is?) Toch moet ik eerlijk zeggen dat het alles meevalt. Er zijn 26 hoofdstukjes die elk een foto en quote van een koppel weergeven, naast wat Bijbelteksten en daarbij een overdenking / column. Aan het eind van elke twee pagina's vind je praktische bespreekpunten waar je het samen over kunt hebben. De lay-out is fris en overzichtelijk en het boek nodigt uit om echt iets mee te gaan doen - SAMEN...

Mocht je je geliefde nog willen verrassen met een opbouwend geschenk: Samen op de sofa!



1 opmerking:

  1. Hanteert een psycholoog vaak niet de uitnodigende zin: 'Gaat u maar even liggen op de sofa'? Samen op de sofa wordt dan; samen = je relatie even onder de loep nemen.

    Welk boek gaat er dit jaar mee op vakantie? Klaas

    BeantwoordenVerwijderen