zondag 8 juni 2014

Pinksterfeest, feest van de Heilige Geest!


Vanmorgen hadden we een mooie dienst, waarin vijf jongeren belijdenis deden en waar één van hen werd gedoopt. Prachtig om mee te maken. Prachtig ook om de liederen te zingen die over het Pinksterfeest gaan. Heerlijk om het weer te weten, dat de Geest zoveel wil doen en geven.. Dat Hij vrij maakt, dat Hij gaven uitdeelt, dat Hij het vuur van het geloof aanwakkert..


Gisteren was ik een dagje te gast bij Pinksterfjoer in Tytsjerk, bij Dokkum. Ongeveer net zoveel mensen bij elkaar, dezelfde God, dezelfde Geest. Toch een wat andere beleving.

Als we in onze kerk - met volle overtuiging - zingen ‘God maakt vrij’, dan zie ik in gedachten de vrijheid die er gisteren was. Vrijheid naar ziel, geest en lichaam. Lofprijzen en aanbidden met alles wat in je is, in vrijheid, met vlaggen en dansen en uitbundigheid..

Nee, ik oordeel niet, die tijd was er ooit, maar ik heb gemerkt dat dat niet samenbindt; enkel scheiding maakt door veroordeling en een wij-zij houding.

Ik ben wel dichter bij mijn verlangen gekomen. Het verlangen dat we samen, in eenheid en liefde, in waarheid en verbondenheid, zonder enige belemmering, blokkade of barrière, God de eer mogen geven die Hem toekomt.

En dat we de Geest de ruimte geven die Hij graag wil innemen.

Daarover later meer..




1 opmerking:

  1. Dankbaar voor een fantastische dag met nieuwe inzichten. Blij om het samen te kunnen delen. En vol verwachting naar wat komen gaat. X Alien

    BeantwoordenVerwijderen