maandag 17 september 2012

Laat de kinderen tot Mij komen..

Dat onderwerp komt steeds terug, de laatste weken. Eerst al in de conferentie waarover ik schreef. Vervolgens kregen we pas 2x een preek over dit onderwerp. En verder komt het in boeken die ik lees en in gesprekken voortdurend terug. Dat betekent voor mij meestal dat er iets te leren valt.
Nu werd ik afgelopen zondag door de preek bepaald bij de verschillende posities van de betrokkenen. Jezus, de ouders, de discipelen en het kind. De vraag werd gesteld: Waar herken jij jezelf het meeste in?
Bij mij gaf dat een terugblik op een sessie Gebedscoaching die ik ooit gehad heb, waarin bleek dat het kind in mij bang was voor God, met name voor Jezus, vanwege dit zinnetje: Laat de kinderen tot Mij komen. Dat staat namelijk op het graf van mijn zusje die op 3.5 jarige leeftijd overleden is. Kennelijk was daar een overtuiging ontstaan: Je kunt God maar beter niet vertrouwen, want voordat je het weet pakt Hij iets van je af wat je dierbaar is.
De gedachte die daardoor bij me op kwam, was:  Misschien is het voor veel meer mensen moeilijk om dichtbij God als Pappa te komen, vanwege een overtuiging die ze als kind hebben opgelopen.
Als jouw innerlijke kind denkt dat God onbetrouwbaar is, onveilig, nemend ipv gevend, of veroordelend of afwijzend, boos en straffend, dan hou je jezelf maar liever op een (veilige) afstand.
Terwijl ik tegelijk geloof: Als God jouw Maker isw, dan kun je pas optimaal tot je doel komen wanneer je in optimale verbinding staat met Hem.
Heb jij het idee dat God ver weg is? Dat Hij jou misschien wel graag dichterbij zou willen hebben, maar dat je ergens tegen gehouden wordt om die stap te zetten?
Je zou Hem kunnen vragen: Is er ergens in mijn kindertijd iets fout gegaan waardoor ik een vertekend beeld van U heb opgeslagen? Wilt U me de overtuigingen die niet kloppen met uw waarheid openbaren? Mag ik u meer en meer naar Geest & Waarheid kennen?
Ik geloof:
Als jouw innerlijke kind zich veilig genoeg voelt om dichtbij Pappa God te komen,
dan pas kun je echt optimaal tot rust en vrede komen.
U heeft mij voor Uzelf gemaakt,
en mijn hart is onrustig,
tot het rust vindt bij U!
Een goede reis gewenst, dichter naar het Vaderhart van God!

Vaderhartkaartjes verkrijgbaar via www.epafras.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten