vrijdag 9 januari 2015

Een meer dan voortreffelijke weg

Opnieuw een boek dat mijn meer dan gewone aandacht trekt: een meer dan voortreffelijke weg, van Henry Wright. Het is verschenen in 2009 en op dit moment in herdruk. Ik kwam op het spoor van dit boek en gelukkig kon ik het nog bemachtigen. Het is een pil van meer dan 500 bladzijden, en ik heb hem nog lang niet uit, maar ben nu al erg onder de indruk.
Het boek laat zien, vanuit Bijbelse gegevens, hoeveel factoren invloed op onze gezondheid kunnen hebben.
Het laat zien dat scheiding van God, de ander en zichzelf, de mensen laat lijden.
Angst, zelfverwerping, schuldgevoelens en schaamte, veroordeling, haat bitterheid, jaloezie, rivaliteit, strijd, geldingsdrang, gebrek aan koestering, liefdeloosheid, stress etc. Hebben aantoonbare gevolgen voor onze gezondheid en voor de waakzaamheid van ons immuunsysteem.

Wow...

Dat klinkt interessant en dat is zeker de moeite waard om verder te lezen.



Is er iemand die het boek al kent en die de principes in toepassing is gaan brengen?

3 opmerkingen:

  1. Mijn vrouw werkt bij Profila zorg wat vroeger Filadelfia heten en onder leiding stond van Frans Izeboud. Hij heeft dit toe geintrodiceerd en proberen toe te passen. Er is zelfs een conferentie geweest met Henry Wrght. Later ook meetings voor het personeel. Mijn vrouw kunt u er meer over vertellen.
    Zelf geloof ik wel heel sterk dat ons eet en leefpatroon sterk is verbonden met onze gezondheid. Je kan voor iemand bidden maar als die persoon gewoon door gaat met roken of ongezond eten dan heeft het weinig zin. Ook kan je tegen iemand zeggen eerst zijn leefpatroon te veranderen en daar voor te bidden dan maar lukraak voor mensen te bidden. Hoewel God in Zijn genade toch daar doorheen kan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stichting Evangelische Zorg is in het leven geroepen geweest om de principes van dit boek uit te werken in de praktijk. Door slecht leiderschap van Frans Izeboud en Johan Winter (?) ten onder gegaan. Helaas. Was mooi werk. Nu geloof ik wel doorgezet in gezonde vorm onder andere naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.beinhealth.com/

    BeantwoordenVerwijderen